Friday, January 1, 2016

Penang 2015 - Part 1 (Georgetown)


Assalammualaikum dan Selamat Tahun Baru 2016

Lama jugak aku mengumpul kekuatan mengaktifkan diri menulis di blog nih. Akhirnya tahun baru menjelma dan macam biasa cliche sangat nak pasang azam. Jadi azam aku nak asah jari menulis sampai runcing. Semua kisah kalau tak ditulis akan dilupakan, sayang laa kan... kan.

Entry yang lama-lama aku tak buang, tapi aku save semua tu sebagai draft. Biarlah aku jer yang baca sebab aku sendiri rasa poyo baca kisah-kisah lama nih. Apakah motip gaduh satu kilang pun mau letak kat blog. Konflik jiwa ke apa tah masa tu.

Tahun baru cerita baru belum lagi bermula, jadi kita amik cerita semalam sebagai entry tahun baru. Jom kita pergi Georgetown, Penang!!!! Aku jer ke yang suka gila mai Penang nieh??... Dah mai Penang kena laa cari makan sedap-sedap, food heaven katanya. Kita mulakan dengan Bismillah bila dapat Nan Tandoori depan mata.

 
Nan Tandori Kapitan 

Aku sikit geram jugak dengan service restoran nih, yang berambut blonde sepantas kilat depa datang amik order dan bersihkan table. Yang kita mai dari Kay El ni lepas 5 minit, tambah lagi 5 minit tambah lagi 5 minit jugak dia layan. Memandangkan kita datang bercuti dan perut lapar, elok kita buang jauh-jauh pepatah kerana rambut blonde engkau didahulukan. Nasib baik Nan Tandori dia sedap, abih dengan bawang mentah tu aku sapu. Sebab aku pernah baca tips kesihatan Prof. Ungku Aziz. Beliau makan bawang mentah setiap hari. Sungguh nih..... tak mohong, hang kalau tak mau kena tipu rajin-rajinlah membaca.

Yap Kongsi

Dah kenyang perut kita jalan-jalan buang lemak. Area Georgetown ni banyak lorong-lorong kecil. Di galakkan berjalan kaki atau sewa basikal atau naik beca. Merayaplah kat Arts Street tuu, penuh dengan tourist kot dan silalah bawa air botol. Paneh baq hang Georgetown ni, kalau dah dekat dengan laut bukan angin bayu jer yang membawa dirku sepintas lalu ku terkenangkan mu.....

 Me-nion
lagi lima tahun mesti aku akan menyirap jerr tgk gambo nih

kakak-kakak on the swing

pandang ke depan dik!

handal kan kakak posing tepi peti surat

Day 1 trip di Georgetown stop kat sini dulu. Kita ada dua hari lagi nak share cerita pasal kes beratur makan kat Hameediyah, Mee Udang Sungai Dua, sarapan pagi Pasar Sardon, Jeti ke Pulau Aman, beratur beli tiket ke Bukit Bendera macam sardin. Georgetown nih takdak besar mana pun, hang WAZE jer inshaAllah sampai. Yang tak best nya susah nak carik parking. Kalau malas sangat drive boleh naik Penang Hop-On Hop-Off ronda City & Beach. So apa tunggu lagi bungkuh kain baju mai Penang lekaih!

No comments:

Daisypath Friendship tickers