Saturday, January 9, 2016

Penang 2015 - Part 2 (Bukit Bendera)

Assalammualaikum

Masih lagi di Penang kali ni jauh sikit dari Georgetown kita naik ke Bukti Bendera. Sarapan dulu di Pasar Taman Tun Sardon yang terkenal dengan Serabai, Moi & Sandwich ketam dia. Last datang Pasar Sardon ni tahun 2012. Sampai tahun 2015 aku masih teringat-ingat kesedapan Moi... fuhhh dan rasa Moi dia sama sepanjang 3 tahun ni rupanya. Serabai first time cuba pasal sebelum ni asal datang jer abis, asal abis jer kedai tutup. Kali ni tak kempunan dah, tah tahun bila tah lagi nak datang?

Serabai, Sandwich ketam & daging, teh-o suam
Moi tak nyempat posing, dia cepat-cepat masuk ke perut

Dah kenyang barulah boleh mendaki dengan bantuan train laju. Bukit Bendera sekarang dah ada parking lot. Sebelah dia dah buat parking bertingkat tapi tetap susah nak cari parking. Ramai sangat nak naik ke Bukit Bendera padahal awal lagi rasanya kami datang. Datang laa seawal-awal pagi untuk dapat parking yang dekat, jangan jadi macam, kami terpaksa parking depan restoran cina.


Kalau sanggup beratur panjang beli tiket, sanggup tunggu turn laaaaaaaaama untuk naik train dan memang jenis suka menunggu dengan sobar dan redho hang boleh beli tiket normal lane RM10. Kalau tak sanggup hadapi rintangan lautan manusia dan tak nak make-up cair amiklah tiket Fast Lane RM30. Cuma Fast Lane ni tricky sikit, dia tak mention pun nak beli tiket kat mana. Kena pandai-pandai tanya orang dan cari sendiri. Kaunter dia sama jer kat area kaunter tiket normal lane tapi ada short cut nak pergi ke kaunter tu. Jangan beratur dari awal, terus p tanya staff kat situ nanti dia bawak hang masuk dalam ikut lorong rahsia. Haaa tricky tak? So beratur beli tiket, tunggu jap macam sardin dalam 15 minit, naik train laju baq hang dan pekena coconut  ice cream RM6 harga atas bukit katakan.


Ada new attraction atas Bukit Bendera. Tadaaaaaaaaa.......

L.O.V.E
Dah serupa Namsan Tower

Love Lock 

Dinasihatkan membawa pad lock sendiri, jangan jadi mangsa kapitalis tapi jadilah seorang yang berfikiran waras yang TAK AKAN membeli seketui love lock berharga RM42 tu. Kunci cinta kat pagar pasal apa tah. Kunci cinta di hati dan bawa kemana-mana barulah SEJATI...... itu yang kau ucapkan, bila janji ku gengam bawah pohon kembojaaaaaaa...... 

bab posing tak pernah tak handal. yang kat belakang buat sign BIG Love yang depan buat Finger Love. Bukan mintak mak duit seposen ye

our next destination is.... cer teka cer teka. hint dah ada kat signboard 

Cuma Love Lock tu jer tarikan terbaru, yang lain-lain sama macam biasa. Ada Owl Museum, Viewing Deck, nak bermesra dengan ular, burung kakak tua pun boleh, selfie disebalik bunga-bunga indah di taman dan menghirup udara bukit. Dalam tak ada apa-apa tuu masih ramai yang suka naik ke Bukit Bendera nih sebab train dia laju kot. Dan tak sejuk pun kat atas ni, tak payah bawak baju sejuk bagai.Nak sejuk pergi Genting atau Cameron Highlands.

 Owl Museum tak masuk, tukang simpan duit buat belanjawan berhemah

Viewing Deck
ada satu lagi viewing point tu boleh nampak Jambatan Pulau Pinang.
kami nampak Pulau Pinang yang padat.

sebelum turun kakak nak jugak bergaya ala-ala Yoo Jae Suk with my little finger love. 
Jjjannng

Next entry kita sembang hal makan-makan pulak. Penang is food heaven kot, dan yang nak datang makan ni sanggup beratur panjang tunggu order. Hang tunggu hang tunggu sat, aku nak p nasi kandar beratur.

No comments:

Daisypath Friendship tickers