Monday, January 25, 2016

Post Travel Depression (Langkawi)

Assalammualaikum

Aku ada pengalaman best nak share kat blog, jadi sebelum aku terlupa dengan pengalaman yang paling best dalam sejarah kehidupan aku ni, lebih baik aku blog cepat-cepat. Walaupun apa yang aku nak tulis ni, bukanlah itinerary trip ke Langkawi. Ini lebih pada post travel depression atau dalam bahasa melayu nya tekanan setelah melancong? Haa gitu laaa

Dulu aku tak percaya dengan perkara ni, mana ada orang pergi travel best-best lepas tu bila balik dia rasa down. Mestilah rasa lebih semangat nak rajin-rajin kerja, kumpul duit dan plan next trip yang lagi best. Sebelum ni itulah yang aku rasa..... pergi travel, kumpul keriangan, pengalaman di tempat orang, shopping apa yang takde ditempat sendiri kemudian balik dan teruskan hidup macam biasa. Itu perjalanan sebelum ini bersama beberapa kumpulan kawan-kawan.

Tapi kali ni lain...... aku rindu excitement sebuah perjalanan yang aku susun secara sendirian ke Langkawi selama 4 malam 3 hari tu. Ye sendirian, travel solo, sorang-sorang. I am officially a solo backpacker wannabe KAHKAHKAH. and Alhamdulillah am survived. tak pernah fikir aku mampu travel alone, sebagaimana aku tak pernah fikir aku akan mengalami post travel depression ni. Kau tahu..... it's anti climax. Sebelum travel tu aku dah plan itinerary, buat plan A & plan B, aku beranikan diri stay kat dorm (yang aku was-was selamat ke tidak), terfikir-fikir mampu ke aku mingle around dengan strangers. Dan bila balik ke tempat asal aku rasa down pasal melalui rutin yang sama.

Gembira tu ada, sebab dapat jumpa family, dapat baring atas katil yg lebih selesa, dapat buat aktiviti harian macam biasa.... tapi tetap anti climax. Dan takde siapa faham apa yang kau lalui, sebab kau travel sorang. Dorang tak tahu keseronokan pengalaman yang kau lalui, perubahan yang kau lalui, macam-mana berdikari nya kau di tempat orang, bagaimana kau bercampur gaul dengan strangers. Semua tu kau rasa sendiri dan kau berharap bila kau balik ke tempat asal semua orang pun akan melalui perubahan. Tapi tak, mereka melalui rutin sama sebelum kau pergi tinggalkan mereka 4 hari lepas.

Tapi itu bukan salah & masalah mereka. Itu masalah aku yang aku namakan post travel depression. Kalau travel with group of friends takde rasa begini. First time rasa begini sebab first time travel alone. Tak mengapa, akan ku cuba atasi rasa down ini.

Paling hebat rasa rindu kat orang-orang baik hati yang aku jumpa sepanjang perjalanan. Rindu ombak, laut, mangrove, sunrise, sunset, pasir pantai, semuanya yang aku tinggalkan yang aku akan jumpa entah bila, bergantung pada apa yang telah dirancang oleh Allah. Kita plan, Allah pun plan dan plan Allah lebih baik. Yang aku belajar dari perjalanan solo ni, semua orang sedang struggle dengan masalah masaing-masing. Tapi semua orang seboleh mungkin, cuba menikmati kehidupan yang Allah dah bagi pinjam setiap hari.

Cubalah senyum pada strangers, berkata dan bersangka baik pada strangers, hati-hati itu perlu tapi bila kau cuba bergaul sikit-skit dgn dorang kau rasa hebatnya mahkluk yang nama manusia ni. Sama.... tapi pelbagai.  Be strong.

terbang

No comments:

Daisypath Friendship tickers