Sunday, January 31, 2016

Solo Backpacker Wannabe

Assalammualaikum

Semenjak dua menjak dan tiga menjak ni aku selalu tengok travelogue "Kembara Backpackers Bersama Moji". pelat huruf 'R' dia mengingatkan pada diri aku sendiri masa zaman kecik-kecik dulu. dah laa nama aku banyak huruf 'R' bayangkan macam-mana aku sebut nama sendiri dulu-dulu?. macam nieh 'ghaghizawati' hahahahha... pastu aku berazam nak sebut 'R' betul-betul. kalau tak aku pun jadi macam Moji heheheh dak bukan nak kutuk Moji, comel apa pelat-pelat nih. bukan saja buat-buat kan, dah semulajadi.

dalam pelat-pelat Moji ni, best gila kut travelogue dia. ingat senang nak shoot sambil kembara bawak backpack besar gedabak, sesat sana sini, nak transfer dari satu tempat ke tempat lain. tapi entah kenapa aku rasa seronoknya tengok mamat nih, exciting nye kembara dia, eh dia boleh buat aku pun boleh kut. dari situ terus berazam nak betul kan sebutan 'R' si Moji. ehhh tak tak biarkan dia kembagha.... eh.

aku berazam nak follow step si Moji ni dan menghasilkan impian 'Kembara solo backpackers wannabe bersama Kakak'. heheheheh maka atas izin Allah dan izin mak bapak (walaupun aku bgtau last minit) maka terjadilah satu sejarah utk aku travel alone ke Langkawi. tempat yang aku agak familiar, selamat bg aku, tak perlu nak keluar masuk Immigration. makanan & bahasa yang sama, Malaysia kan.

aku letakkan kembara solo ni sebagai mission sebelum cecah umur 40 tahun. sebab tu ianya terlaksana dgn agak cepat juga sebab angka 40 tuu tak lama pun lagi. hehehheheh.......

takde plan yang gempak sangat pun. yang penting kena study tempat yang kita nak pergi tu. banyakkan bertanya atau google pengalaman-pengalaman backpackers sebelum ini. cari maklumat tentang transport dari satu tempat ke tempat yang lain. berapa tambang, schedule ferry, cari hostel murah tapi selamat dan bersih, apa attractions tempat yang nak pergi tu. tema apa yang korang nak samada pulau, pantai, outdoor activity, jalan-jalan cari makan, shopping, lawatan sambil belajar... hmmm senaraikan ikut kegemaran sendiri. sendiri disini tiada campur tangan orang lain, maka kau bebas cipta tema percutian kau. wooohoooooooo....

seronok sebenarnya travel solo nih. paling seronok bila jumpa strangers, sembang dgn strangers, bertukar-tukar pengalaman, bersibuk-sibuk teka umur dan tertanya-tanya eh dia single lagi ke camne? ehhh tak laa... tapi tu lah bila travel sendiri automatic kita pandai cari kawan nak ajak sembang. dengan pakcik teksi pun boleh menyembang hal padi, tebu, harumanis. bila travel dengan kawan-kawan, geng kita kelompok itu sahaja. tak fun sangat sebenarnya sbb kau dah tahu background & pengalaman hidup kawan kita tu. tapi ini pengalaman seorang taxi driver, tak sama kut dengan orang yang kita pernah jumpa sebelum ini.

Since aku masih noob dengan solo backpack ni ada baiknya aku kongsi sikit tips dari kacamata single traveler seorang perempuan yang nubis, kubis dan kudis ini..... untuk rujukan masa depan.

  • pilih destinasi yang kau rasa selamat, sesuai, selesa untuk travel sorang2
  • plan itinerary yang simple. jgn tamak nak cover seluruh area dah otai nnt bolehlah cover satu negara
  • study tempat yang nak dituju. jarak perjalanan dari satu point ke point yg lain supaya kau ada gambaran tempat & anggaran masa. sekarang kan dah ada google maps.. senang sikit
  • dah kembara solo kena pandai buat bajet utk makan, transport, accommodation, shopping etc.
  • pilih bajet hotel ikut kemampuan, kalau nak stay hostel bg perempuan sila pilih Female Dorm (tanya property owner ada bilik utk solat tak)
  • jangan terlalu jujur dengan strangers, bukan suruh menipu... tapi contoh kalau org tny "dtg sini ada keje ke kak"... kau iyekan ajer laaa hehehehe utk keselamatan
  • pergi ke tempat tumpuan pelancong, jgn pergi celah-celah lokasi yang takde orang sangat
  • elakkan keluar malam-malam sampai ke larut malam
  • kalau jumpa solo traveler buatlah dia jadi kawan, at least boleh juga plan aktiviti sama-sama atau boleh share transport dan share pengalaman. tapi agak-agak juga dlm berkawan tu
  • datang tempat orang jgn sombong, cuba bawa bersembang dan banyakkan bertanya dgn local people kat situ. dorg ni lebih tahu tentang tempat mereka berbanding kita
  • paling penting jaga barang-barang yg anda bawa. sbb bila travel dgn kawan2, kalo ada barang tercicir / terlupa bawa...  kawan masih boleh tolong tapi kalo dah travel alone? hmmmm...
saat keluar jer dari rumah untuk mulakan pengembaraan, teruslah belajar biasakan diri adapt dgn suasana baru. tukar pemikiran dan lari cepart-cepat dari comfort zone. sebab kita tak tahu apa yg bakal kita lalui. mungkin train delay 2 jam, mungkin tiket feri dah habis, mungkin tak jumpa hostel. jadi bertabahlah sebab jalan ini yang kau pilih, lalu Jalan Terus!

No comments:

Daisypath Friendship tickers