Monday, May 9, 2016

Overland: Hat Yai - Krabi (Part 2)

Assalammualaikum

Susah ada seorang follower tegar nieh, kenalah kakak rajin-rajin update blog! peh...

Hat Yai Youth Hostel

Check-in female hostel sudah, mandi sudah, solat pun sudah... ayuhlah kita check-it-out apa best sangat ke Hat Yai nieh. Aku tak plan nak explore Hat Yai sangat pun sebab tu stay 1 malam jer kat sini. Hat Yai ni kira pit stop sebelum ke Krabi. Nak direct terus ke Krabi takut tak larat, Jadi baik aku rehat satu malam di Hat Yai. Selain ke Krabi, dari Hat Yai jugak korang boleh cari minivan ke Ko Samui, Ko Lipe, Ko Lanta, Phuket.

Masa check-in hostel, staff hostel bagitau at the moment aku sorang jer yg check-in female dorm with 4 beds tu. Mungkin petang sikit ada guests masuk ke tak, tak pasti.


Lepas tanya arah Walking Street aku pun keluar carik makan. Lapor... aku teringat Restoran Kelantan yang aku jumpa tepi jalan tadi. Restoran tu milik orang Siam, faham Bahasa Melayu tapi tak fasih sangat bercakap Melayu. Kat sini boleh jumpa banyak restoran Muslim, orang Muslim pun ramai walaupun minority. Dan orang Malaysia lagiiiiii laaa ramai. Aku order Nasi Putih + Daging Masak Merah tapi yang datang Daging Masak Sos Tomato dan sayur apakah itu... bayam? Lepas tu amik side dish SomTam, banyak oiit SomTam dia dan sedap!

 

Kalau pergi Thailand di setiap kawasan mesti ada night market dan floating market yang femes gila. Macam kat Hat Yai nih... Walking Street a.k.a Night Market terletak berhadapan dengan Lee Garden Hotel. Orang Malaysia yang datang sekeluarga ramai sangat stay kat Lee Garden Hotel nih, senang nak shopping kot. Aku suka Night Market kat Thailand, macam dulu pergi Chiang Mai. Happening weh, besar, macam-macam ada jual, dan seronok tengok gelagat orang siam berniaga. Muslim dan bukan muslim berniaga sama-sama, jangan pelik kalau nampak selang dari satu dua gerai Muslim ni ada orang Siam jual makanan tak halal. Itulah kehidupan muslim minority yang hidup dalam negara bukan Islam. Banyak cabaran tapi bagusnya night market kat sini peniaga Muslim akan pamerkan tanda halal mereka. Tak macam pasar malam kat tempat kita kan... Satu lagi yang aku perhatikan, night market dorang ini menjadi kawasan larangan merokok, dan sampah macam botol dan plastik dorang cuba asingkan - recycle.

Thai Crepe

Cari apa kat sini?... Cari halal local foods, matcha green tea, pulut mangga dan seluar siam. Tapi.... pulut mangga tu aku tak beli pun. Hahahaha sebab pulut dia sticky sangat aku tengok risau kang memalam aku sakit perut. Aku beli Thai Crepe, comel jer crepe tuu letak cream dan egg yolk yang manis potong kaki. Matcha green tea dia sama macam kat Malaysia jugak. Sebetulnya aku nak beli serbuk green tea, minah yang menjual air tu cakap kena pergi pasar pagi. Sana ada jual tapi bukan serbuk, jenis daun. Hurmmm tak dapatlaa aku nak buat Green Tea hari-hari. Kat night market ni banyak jual buah-buahan, yang paling aku suka baby pineapple! Dah laa comel manis pulak tu, tak sakit lidah pun makan baby nenas nih. Pegang tangkai dia, makan gitu ajer macam makan aiskrim.

 

Satu lagi dari pemerhatian aku, setiap kali nak masuk shopping complex kena tunjuk isi dalam beg kita kat Guard. Mungkin takut kita bawak bom kot, mungkin laa aku tak tanya pun apa reason dia. Sebab masa keluar Guard tak check pulak. Maknanya dia tak syak orang yg keluar shopping complex tu mencuri tapi syak orang yang masuk tu membawa bahan larangan. Aku ok jer, cuma aku ada masalah dengan toilet kat sini yang tak ada pili air. Jadi kalau datang Hat Yai kena laa bawak sebotol botol kosong buat menghilangkan najis.

Mulanya aku ingat nak ke floating market naik tuktuk. Memandangkan hari pun dah senja, dan aku banyak habiskan masa kat Walking Street maka tak jadilah ke floating market. Lain kali jer inshaAllah. Thailand awal sejam dari Malaysia, pukul 6 lebih dah gelap dan nak masuk Maghrib. Dari Walking Street ke hostel tak jauh, walaupun hari dah gelap masih ramai orang sepanjang jalan balik ke hostel. Tak risau sangat dan aku tak rasa ralat bila tak dapat penuhi matlamat itinerary. Bila travel solo keselamatan paling penting, yang mana tak dapat pergi tu kita repeat laa lagi apa susah. Hehehehe....


Sampai kat hostel ingatkan dah ada room mate sorang dua. Tapi takde, ilek, memang tak ada sesiapa check-in. Maknanya bilik tu aku yang punya....1 katil aku punya lagi 3 katil beg-beg aku yang punya. Hahahahaha bayor RM35 dapat sebuah bilik, walaupun sebenornya aku prefer at least ada sorang traveler check-in. Bolehlaa buat bersembang dan tak laa aku cuak tido sorang-sorang dalam bilik berkatil empat.

Kau ingat aku ni berani sangat ke, huhuu Allah jer tahu terer ke tak terer mana kita nieh. Ada satu ketika tiba-tiba aku baru tersedar yang aku kat Thailand. Sekali kalau hantu Nangnak keluar dari bawah katil acener, atau tetiba ada rambut berjuntai dari katil atas tu acener. Tapi suara-suara bising kat luar bilik aku menyebabkan aku sedikit lega. Ada ramai travelers bersembang kat luar sampai pukul berapa taktau. Yang pasti European travelers nih memang suka bersembang. Jadi sekarang ni, aku takut kat hantu ke, takut dengan manusia? Hahahaha.... kita takutlah pada Pencipta.

No comments:

Daisypath Friendship tickers