Saturday, May 21, 2016

Overland: Hat Yai - Krabi (Part 4)

Assalammualaikum

Dah sampai Krabi kalau tak pergi pulau-pulau rugilah. Kat Krabi ni katanya ada 200 lebih buah pulau. Aku tak pasti batu-batu besar yang muncul di tengah-tengah Laut Andaman ni dikira sebagai pulau atau apa. Banyak pakej yang boleh korang pilih ikut bajet masing-masing. Aku book Island pakej dengan hostel jaa senang sebab sekali dengan transport Krabi - Ao Nang - Krabi. Amik pakej Island Hoping 4 biji pulau cukuplah nanti muntah pulau lak. Bila compare harga pakej yang ditawarkan di Ao Nang, rasanya macam mahal sikit dari harga yang hostel tawarkan. Harga yang aku dapat 450 bhat untuk 4 pulau termasuk lunch. Ada satu lagi option island hoping with 7 islands, 650 bhat yang ini sampai senja korang boleh layan sunset.

 

Antara pulau-pulau yang terkenal di Krabi termasuklah Phi Phi Don, James Bond Island, Maya Bay, Railay Beach. Agak kalau tak risau akan sun burn bolehlaa korang pergi satu-satu pulau. Memang cantik try laa google berlambak gambar pulau-pulau kat Krabi nih. Sebab tuuu aku amik 4 pulau jer hihihih sebab walaupun tak sampai ke semua pulau tengok gambar jer macam dah terasa pernah sampai ke situ.

view dari dalam lori pick-up. Ao Nang Beach

penuh dengan sticker Barracuda. Aku sticker dark blue

Pagi-pagi van datang pick-up depan hostel bawak ke Ao Nang beach. Sampai Ao Nang, register nama dan bayar 200 bhat untuk National park entrance fee. Dah bayar, dapat sticker ikut group masing-masing dan ikut tour guide. Kena ingat siapa tour guide jangan ikut tour guide group lain pulak. Lepastu  datanglaa lori pick-up angkut ramai-ramai ke pier. Merasa laa naik lori pick-up macam pergi Phuket 10 tahun lepas. Harga pakej island hoping nih ikut jenis boat. Ada bot laju, bot pancung... aku amik bot pancung jenis berkayu yang bergerak perlahan-lahan tu. Bot pancung atau long tail boat nih tidak terlalu extreme menerbangkan tudung atau rambut dan beri kau cukup masa untuk snap gambar lautan indah permai.


Dalam group aku nih ada satu team makcik-makcik datang bercuti dari Bangkok. Boleh di kategorikan sebagai nenek kot, umur 55 - 65 tahun macam tu. Ada sorang tour guide yang bawa nenek-nenek nih dan menjadi jurugambar mereka. Happy jer aku tengok diorang dalam boat bersembang sambil menyanyi lagu Siam beramai-ramai... tengok, travelling mana kenal usia. Dan dalam group nih takde orang Malaysia, aku suka hahahaha taklaa aku rasa kekok sangat dan ada kebebasan bercampur dengan orang luar, itulaa yang kita nak. Kalau nak tengok orang Malaysia baik kita angkut kekawan jer.

Speed boat, parking

long-tail-boat, parking.

Sebenarnya aku main amik jer pakej pulau ni tak buat research sangat, ikut jer diorang nak bawak pergi mana. Yang pasti Phi Phi Don tak pergi sebab Phi Phi termasuk dalam pakej yang lain. Memula pergi satu pulau yang ada sebiji gua yang dinamakan Phranang Cave. Boleh berenang-renang di tepian pantai, explore gua tapi sayangnya service tak macam Mangrove Tour Langkawi. Tour guide cuma guide saja bawa pergi pulau dan bagi masa 15-30 minit untuk kau pandai-pandai sendiri explore pulau-pulau tu. Jadi aku macam lost jugak nampak gua taktau apa mau bikin....errr sempat laa buat video clip sekejap.

Phranang Cave
Chicken Island.
stop untuk snorkeling

Lepas Phranang Cave, dia bawak pergi Chicken Island. Dinamakan Chicken Island sebab ada bahagian pulau tu berbentuk kepala ayam. Kat sini tak turun ke beach, bot berhenti berdekatan pulau dan bagi peluang untuk berenang dan snorkeling. Snorkeling gear disediakan, aku tak snorkel sebab tak bawak baju spare dan macam rasa tempat paling best snorkel adalah Tioman dan Redang. Hahahah patriotism sampai ke Krabi. Kau tauu.. kat sini laa yang buat aku kagum habis dengan makcik-makcik siam tadi. Diorang snorkeling weh selamba jerr capai google, life jacket, terjun! Enjoy habis... aku yang tengok ni pun rasa WOW WOW WOW. Sambil dalam hati tertanya-tanya aku 10 tahun akan datang macam ini kah?


apa lagi alasan kita haaa...

Dah puas berenang, bot bergerak menuju ke pulau ketiga - Tup Island nama pulau ni. Pulau ni pelik sikit sebab ditengah-tengah lautan ada pantai yang menghubungkan dua buah pulau. Kedua-dua pulau adalah antara yang paling kecil. Bolehlah pilih nak berenang di sebelah kanan atau kiri pantai. Pulau pun boleh pilih nak lepak pulau yang mana satu, yang ada jual jagung bakar ke atau yang jual air tin. Kat sini diorang bagi makan tengahari. Tour guide aku yang bernama Gif tu ajak aku makan sambil cakap Halal food, cook by Muslim. Sebab aku sorang jer muslim pun dalam group tu, mungkin dia fikir aku syak wasangka kut. Makanan dah siap di tapau, nasi dimasukkan dalam bekas tupperware bukan polystyrene untuk elak pembuangan sampah.

 
Tup Island, dua pulau dihubungkan dengan pasir putih ketika air surut


Last sekali pergi Poda Island, kat sini berhenti lama dalam sejam. Pulau ini dipenuhi dengan pelancong dari berbagai negara. Besar pulau nih sayangnya tak banyak aktiviti. Sekadar snorkeling di tepi-tepi pantai dan berenang-renang ditepian. Tak ada parasailing, jet skit, banana boat apatah lagi skydive... eh itu memang taklaa. Pantai Chenang, Langkawi jugak yang terbaik habaq kat hang. Kalau datang Poda Island sila bawa tikar kemudian berkelah dibawah pohon-pohon rhu itu. Sambil tu pergilah bergambar puas-puas. Bila travel solo, siapa lagi nak amik gambar kau kalo kau tak bukak mulut mintak orang tolong snap gambar sekeping dua....kan? Well bukak mulut, manatau tetibe orang yang tolong snapkan gambar tu seorang jurufoto professional. Haaa kan huntung....

macam photographer aku ni haa. siap bagi tips nak posing camne
dan suruh edit sebab cahaya matahari telah mengelapkan gamba, Baik!

Dah habis aktiviti pulau kitorang diturunkan semula di Ao Nang beach. Lori truck bersusun nak hantar balik ke hostel/hotel masing-masing. Dalam truck aku sembang dengan Joy minah dari Bangkok. Kitorang tinggal di hostel yang sama dan amik island package yang sama. Tapi masa aktiviti pulau tadi Joy dah dapat geng, aku jer laa geng dengan nenek-nenek. Sembang-sembang dengan Joy, pertama kali travel solo katanya. Selalunya orang Thailand ni English tak power tapi Joy lain, macam-macam benda dia nak sembang. Nasib aku ni seorang pendengar yang setia.

Sampai dorm ada seorang minah dari Australia baru check-in tengah selongkar bag dia lepas tu seorang lagi check-in datang dari Netherlands. Tetibe dorang cerita esok Pak Up Hostel nak organize hiking trip ke Naga Trail (Tab Kak-Hang Nak Trail). Aku pun mencelah tanya senang ke susah Naga trail tu, dia kata 3.7km jer dan cuma bayar duit teksi 150 bhat. Ini sudah bagus boleh jimat duit...kata hati ku, tanpa tidak ku ketahui azabnya aktiviti hiking itu. Sambung....

No comments:

Daisypath Friendship tickers